fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Lewica chce wprowadzenia zerowego VAT-u na bilety kolejowe  

- Składamy projekt ustawy, który obniża podatek VAT na pasażerskie bilety kolejowe z 8 proc. do 0 – oświadczyli posłowie Lewicy Magdalena Biejat, Paulina Matysiak i Wiesław SzczepańskiJak podkreślili ma to być rozwiązanie, które ma być lekarstwem na podwyżki cen biletów na połączenia kolejowe, które trzy tygodnie wprowadziła spółka PKP Intercity.

- To jest rozwiązanie, które jest możliwe do wprowadzenia w myśl unijnych przepisów. Nie potrzebujemy na to żadnej zgody. To rozwiązanie, które z początkiem tego roku wprowadziła Finlandia – mówiła posłanka Paulina Matysiak. Jak zaznaczyła przyjęcie tej ustawy pozwoli na obniżenie cen biletów nie tylko na pociągi obsługiwane przez PKP Intercity, ale również przez inne spółki.

Niższe ceny biletów to mniejsze koszty życia  

Pomimo zapowiedzi premiera wciąż nie wiadomo jakie rozwiązania rząd zamierza wprowadzić, aby obniżyć ceny biletów kolejowych. - Polscy pasażerowie nie usłyszeli odpowiedzi na pytania: dlaczego jest tak drogo; dlaczego muszą płacić więcej? Nie znaleźli też żadnej odpowiedzi ani u ministra infrastruktury, ani u ministra aktywów państwowych, ani u premiera, jakie rozwiązania zamierzają wprowadzić, żeby można było podróżować tanio i bezpiecznie w Polsce - komentowała.  

Według danych GUS przed podwyżkami przeciętna polska rodzina wydawała do tej pory na transport około 10 proc. budżetu domowego. - Teraz trudno oszacować, ile to będzie wynosiło, ale zwracam uwagę, że Prawo i Sprawiedliwość wprowadziło rękoma PKP Intercity podwyżki na bilety w przeddzień ferii zimowych. Część dzieciaków będzie musiała zrezygnować. To jest działanie na szkodę naszych obywateli. To jest działanie na szkodę naszej gospodarki – mówiła posłanka Magdalena Biejat.  

- Ustawa Lewicy zajmuje niecałą stronę i można ją procedować od ręki – oceniła. - Apelujemy do rządu, żeby przestał zajmować się głupotami i wprowadził rozwiązania, które mają szansę poprawić sytuację – oświadczyła. 

Lewica domaga się konkretnych wyliczeń kosztów, które kształtują cenę biletów  

Chaos na kolei ma swoje źródło w 2000 r., kiedy rząd AWS podzielił PKP na wiele mniejszych spółek. - Nikt z pasażerów nie wie, kto odpowiada za polską kolej, czy jest to minister infrastruktury, czy jest to minister aktywów państwowych. Wczoraj na komisji padło bardzo wiele pytań, na które nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jedyną odpowiedzią, którą była to ta, iż za polski droższy bilet odpowiada Putin. Więc być może trzeba na tym bilecie drukować, że to, że jest on droższy to jest to wina Putina – mówił poseł Wiesław Szczepański. - Natomiast chcielibyśmy usłyszeć od ministra infrastruktury i ministra aktywów konkretnie, jakie składniki cenowe wchodzą koszt jednego kilometra pociągu, ile w tym jest cen energii, a ile jest tam kosztów związanych z czapką w postaci PKP, która wynajmuje nieruchomości dla PKP Intercity i jakie to są składniki ludzkie, itp. – stwierdził. 

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem